Back to home page

Tweet-tweet

    Tentang Blog Ini

    ...lebih bersifat komentar tentang isu sosial. Blog ini jarang ada entri baru. Ada masa, aku tulis. Tak cukup masa, aku tak tulis.
    Oleh Tawel SenseiHubungi

    Hembusan boleh dilanggan secara
    e-mel atau pun RSS. (?)


    MalaysianMuslimBlogs [dot] com

    22 Disember 2006 • 18 Komen
    This project is now defunct. Reasons?
    • Time constraint.
    • MalaysianMuslimBlogs is powered by evoTopsites engine. This engine has not been updated for 2 years. So you know, it is so vulnerable to automatic spamming. Again, I just have no time to deal with it everyday ;)

    MalaysianMuslimBlogs.com baru sahaja saya siapkan beberapa jam yang lepas. Dan dengan ini saya pun mahu mempromosikannya (ish2, segan sebenarnya nak promote). Maka, bagi sesiapa yang berminat, silalah daftar blog anda hari ini juga. Jangan tunggu esok!



    Button yang mengalami krisis identiti.

    Buat masa ini, button masih dalam versi beta. Saya masih tiada idea untuk buat rekabentuk button dan otak saya juga agak penat sekarang. Tunggu masanya, nanti muncullah button yang lebih molek dan bersesuaian dengan tema MalaysianMuslimBlogs.com. Kos operasi laman web ini pula akan dibiayai oleh Google Ads. Google Ads adalah iklan rawak yang muncul berdasarkan contents of the site. Jadi, mungkin akan muncul beberapa iklan yang agak offensive (seperti laman web Kristian). Saya sudah pun block beberapa iklan seperti itu.

    Antara ciri-ciri utama:
    1) Ranking adalah berdasarkan unique hits per day. Contoh untuk lebih mudah faham: "Katakan Blog X mendapat 100 unique hits per day. Blog Y pula sekadar 30 unique hits. Dan keadaan begini berterusan selama 7 hari. Dengan ini Blog X akan mendapat nombor 1, dan Blog Y pula nombor 2, selama 7 hari itu. Katakan pada hari ke-8, Blog X mendapat 50 unique hits, dan Y pula 80 unique hits, maka Y pula yang akan mendapat kedudukan pertama."

    2) Perubahan ranking adalah lebih dinamik dan segera. Contoh (rujuk X dan Y di atas): "Apabila Y sudah mengatasi X, maka perubahan ranking berlaku pada masa itu juga. Dengan cara ini, ranking bagi semua blog akan kerap berubah, dan ini semestinya lebih mengujakan!"

    3) Blog banner yang mendapat ranking 1-10 akan terpampang di muka hadapan MalaysianMuslimBlogs.com. Maka ciptalah banner yang menarik :)

    4) Dan ranking pada button akan terpapar dari angka 1-100. Maka rebutlah takhta Top 100!
    Selamat menyertai!
    ¶ Teruskan membaca entri ini »

    Muhammad oleh Martin Lings

    18 Disember 2006 • 22 Komen
    Saya sedang download audio book Muhammad - His Life Based on the Earliest Sources yang ditulis oleh Allahyarham Martin Lings. Saya guna torrent dan saiz ceramah itu 937 MB. Buat masa ini, ada 2 seeders dan 2 leechers. Average speed yang saya dapat adalah dalam 10.0 kB/s.

    Jadi, kalau sesiapa rasa nak download juga audio book ini yang disampaikan oleh Sheikh Hamza Yusuf, sila-silakanlah. Sekurang-kurangnya kita boleh tambah leechers dan seeders. Audio book ini saya baca review memang sangat bagus. 5 bintang.

    Jom download!! Get torrent here.

    Pautan berkaitan:
    - Biodata Martin Lings
    - Buku Muhammad - His Life Based on the Earliest Sources

    - Torrent client: uTorrent

    PS: Bagi sesiapa yang banyak duit, saya galakkan untuk beli CD ceramah tu. Harganya dalam USD 99.95 (bersamaan RM 380). Check it out.
    ¶ Teruskan membaca entri ini »

    Wahhabi 9 - Ikut Dalil Yang Sahih!

    21 Komen
    Antara hujah para pemuka Wahhabi adalah: "Kita dalam beramal mesti mengikut dalil-dalil yang sahih dari sumber Al-Quran dan hadith". Hujah mereka itu betul 100%. Tetapi apa yang menjadi masalah adalah bagaimana hujah tersebut diaplikasikan dalam kehidupan sehari-hari. Tahu dalil sahaja tanpa punyai ilmu untuk menggunakannya adalah ibarat seseorang yang mengambil ubat sendiri tanpa perlu berjumpa doktor. Kalau ubat Panadol ok lagi, tapi kalau masuk bab Botox, ingat boleh suka-suka sumbat dalam badan?

    Saya ambil contoh dalam isu qadha solat fardu. Apabila seseorang itu tidak melakukan solat fardu atas sebab tertidur atau terlupa, maka dia wajib mengqadha solat yang tertinggal itu. Tiada berlaku khilaf ulama dalam hal ini. Ini berdasarkan dalil-dalil dari hadith sahih [1] [2]. Namun demikian, wujud satu permasalahan lain. Adakah wajib atau tidak untuk qadha solat fardu yang sengaja ditinggalkan atas sebab malas, atau sebab-sebab lain yang tidak begitu darurat?

    Sebelum itu, biar saya jelaskan terlebih dahulu bahawa meninggalkan solat fardu dengan sengaja adalah berdosa hukumnya. Kamu main bola, dan tiba-tiba azan Asar berkumandang. Lepas selesai azan, kamu teruskan main bola hinggalah tiba waktu Maghrib. Kamu tidak buat solat Asar sebab rasa leceh nak kena bersihkan badan terlebih dahulu. Maka kamu pun berniat untuk qadha sahaja solat Asar itu. Dalam kes ini, memanglah kamu sengaja cari pasal. Dan kalau kamu rasa tidak berdosa kerana meninggalkan solat (untuk diqadhakan pada waktu yang lebih sesuai), maka sebenarnya kamu ada masalah yang besar sebagai seorang umat Islam.

    Ijmak Ulama Dalam Isu Qadha Solat

    Dimaklumkan bahawa ijmak para ulama dalam isu qadha solat, sama ada solat itu ditinggalkan atas sebab terlupa atau tertidur, ataupun disebabkan kemalasan, adalah wajib qadha [3]. Dan ijmak ini dipegang oleh 4 mazhab muktabar - iaitu mazhab Hanafi, Hanbali, Shafi'i, dan Maliki - yang mana 4 mazhab ini sahajalah yang diiktiraf oleh ahlus sunnah wal jamaah pada hari ini. Dan ketahuilah bahawa Sheikh Muhammad Amin al-Kurdi [4], di dalam kitabnya Tanwirul Qulub fi Mu`amalati 'Allamil-Ghuyub ada menyatakan bahawa "Dan antara yang wajib dipegang ialah bahawasanya para imam itu semuanya `udul, dan sesiapa yang bertaqlid kepada seseorang daripada mereka mendapat kejayaan... dan yang masyhur di antara mereka ialah Abu Hanifah, Malik, asy-Syafi`i dan Ahmad r.'anhum, dan kesemua mereka adalah atas hidayah Allah. Taqlid kepada salah seorang dari mereka adalah fardu/wajib [5].

    Dalam kes qadha solat fardhu yang sengaja ditinggalkan, tidak wujud sebarang dalil spesifik yang menyatakan kewajiban qadha. Nah, jadi dalam isu ini, bagaimana kita mahu beramal dengan dalil yang sahih? Kalau kita sekadar merujuk kepada dalil dalam nota kaki [1] [2] itu, memanglah mudah jawapannya. Tiada qadha bagi solat fardu yang sengaja ditinggalkan. Tapi begitukah pemahaman para ulama kita? Maka di sinilah penting bagi kita untuk merujuk kepada mereka yang ahlinya.

    Maka, kaedah qiyas digunakan oleh para ulama untuk menyelesaikan permasalahan ini. Berkata Imam Nawawi, "Jika mengqadha solat adalah wajib bagi mereka yang terlupa/tertidur, maka sudah pastilah ia menjadi lebih layak ke atas mereka yang meninggalkan solat fardu dengan sengaja". Dan Imam Nawawi berkata lagi dalam al-Majmu', "Para ulama telah pun mencapai ijmak bahawa sesiapa yang tidak melakukan solat fardu dengan sengaja (tanpa sebab) mesti mengqadhanya" [6]. Hanya ada segelintir ulama sahaja yang membuat kesimpulan yang bertentangan dengan ijmak ulama ini, dan mereka antaranya ialah Imam Abu Daud al-Dhahiri, Ibnu Hazm, Ibnu Qayyim, dan Ibnu Taimiyyah.

    Kenapa Tidak Berpegang Kepada Ijmak?

    Perbincangan kali ini bukannya untuk mengupas secara mendalam tentang perbahasan dalil-dalil yang digunakan dalam mencari hukum menqadha solat fardu yang sengaja ditinggalkan. Apa yang mahu ditekankan ialah bagaimana segelintir umat Islam berurusan dengan sesuatu perkara/isu/hal yang sudah pun menjadi ijmak ulama. Dengan kata lain, pada hal-hal yang sudah pun beres diperbincangkan sedalam-dalamnya oleh para ulama kita.

    Dalam kes ini, sudah terang lagi bersuluh bahawa ijmak ulama ialah wajib qadha solat fardu yang sengaja ditinggalkan. Tetapi, mengapakah terdapat umat Islam yang begitu bersungguh-sungguh mahu menekankan hukum yang berlainan daripada ijmak? Mereka menjaja sana-sini bahawa tidak wajib qadha solat fardu yang sengaja ditinggalkan, malah ada yang melabelkan hukum tersebut sebagai bida'ah sesat kerana tidak terdapat dalil tentangnya, dan lain-lain lagi. Mengapa mahu bising-bising tentang perkara yang sudah lama settle?

    Ijmak sesuatu hukum dibuat apabila tiada dalil-dalil yang jelas dan nyata dari Al-Quran dan hadith. Bila hukum sudah pun dipersetujui oleh para ulama secara ijmak, maka apakah perlu bagi kita (terutamanya orang awam), untuk memperbahaskan isu itu semula? Apa relevannya? Dan apa pula faedahnya? Dan perkara ini adalah antara sebab mengapa fahaman Wahhabi berbahaya kepada umat Islam, lebih-lebih lagi dalam perkara akidah. Contohnya, ijmak para ulama ahlus sunnah wal jamaah mengatakan bahawa Allah itu sifatnya tidak bertempat [7]. Tetapi malangnya, golongan Wahhabi ini suka buat onar yang menafikan ijmak ulama itu. Dijaja sana-sini bahawa Allah itu tempatnya di langit. Apo kono ni jang oii? Mengapa tak habis-habis mahu menimbulkan masalah yang sebenarnya bukan satu masalah pun?

    Bila kami cakap kamu suka bawa isu remeh-temeh, kamu marah. Tapi itulah hakikatnya. Dan bila bidasan ke atas hujah-hujah puak Wahhabi yang dangkal ini dilakukan, dituduhnya kita pula sebagai pemecah-belah umat. Apabila yang si penyerang (iaitu puak Wahhabi) menuduh kita sebagai pemecah-belah umat, bagi saya mereka ini ada sesuatu yang tak kena. Kiasan bagi hal ini adalah seperti kita menuduh rakyat Palestin sebagai bangsa yang jahat apabila mereka mempertahankan diri dari serangan zalim puak Zionis. Tapi saya tak kata Wahhabi itu seperti Zionis. Kamu jangan salah faham. Saya kiaskan hal ini dari aspek respond dan reaksi sahaja.

    Apa Itu Ijmak

    Sheikh Abdul Wahhab Khallaf (meninggal dunia di Kaherah pada tahun 1956), adalah seorang ulama fiqh yang pernah memegang jawatan profesor di Fakulti Undang-undang di Universiti Kaherah, dan juga pengarang kitab 'Ilm usul al-Fiqh yang menjadi rujukan meluas dalam dunia Islam moden, telah mendefinisikan maksud ijmak sebagai: "Persetujuan di kalangan semua mujtahid pada sesuatu masa selepas wafatnya Rasulullah sallahu 'alayhi wassalam, tentang sesuatu hukum atau pun keadaan."

    Dan apabila sesuatu hukum itu telah menjadi ijmak, maka adalah wajib bagi umat Islam untuk mengikutnya dan haram pula melanggarnya. Dan para mujtahid yang lahir selepas persetujuan ijmak itu dicapai tidak boleh membuat hukum yang berlainan daripadanya kerana ijmak adalah hukum syariat yang qat'i, dan ia tidak boleh diperselisihkan mahupun dimansuhkan [8].

    Oleh itu, janganlah kita termakan hujah-hujah puak Wahhabi seperti "Marilah kita berbincang secara ilmiah", "Tak salah kalau tak ikut ijmak sebab kita ada dalil yang sahih" dan lain-lain lagi. Jangan buang masa berdebat dengan mereka dalam hal ini, mahu pun hal-hal khilafiyyah yang lain. Kalau mereka mahu menang, bagi sahaja kemenangan kepada mereka. Mengalah bukan bererti kalah, tetapi mengalah itu adalah strategi terbaik untuk mengurangkan kehampasan umat Islam hari ini.

    Sebagai kesimpulan, janganlah kita mengeksploitasi ijmak ulama ini sebagai alasan untuk kita meninggalkan solat sewenang-wenangnya (untuk diqadhakan pada waktu lain). Dan satu lagi kesimpulan, bagi pendakwah yang betul-betul serius di luar sana, tolonglah fahami kehendak zaman ini. Hari ini, ancaman utama kepada umat Islam bukannya pasal kayu kokka dan yang sewaktu dengannya. Jadi, yang Mufti Perlis bising-bising tentang kayu kokka pada awal-awal perlantikannya itu apo kono?

    Sollallahu 'alayhi Muhammad.

    Nota Kaki

    [1] "Sesiapa dari kamu tidak solat kerana tertidur atau terlupa, maka tunaikanlah ia apabila kamu ingat..." (Hadith dari Anas bin Malik r.a. dari Sahih Bukhari dan Muslim).

    [2] Tiada kecuaian ketika waktu tidur, kecuaian hanya berlaku pada waktu sedar. Oleh itu sesiapa di antara kamu yang terlupa solat atau tertidur hendaklah menunaikannya apabila dia teringat, kerana Allah telah berfirman: "Dan dirikanlah solat untuk mengingati Aku." (Hadith dari Qatadah r.a dari Sahih Muslim)

    [3] Do we have to make up missed prayers? oleh Sheikh Amjad Rasheed.

    [4] Sheikh Muhammad Amin al-Kurdi: Adalah salah seorang ulama Al-Azhar yang masyhur. Juga dikenali sebagai Muhammad Amin bin Fath Allah al-Irbali al-Kurdi. Beliau berbangsa Kurdish yang dilahirkan di Arbil, Iraq. Merupakan seorang ulama Shafi'i dan juga antara ulama besar dalam tarikat Naqshabandi. Di samping itu, beliau juga turut belajar ilmu syariah dan ilmu-ilmu lain di Universiti al-Azhar. Hasil dari pembelajaran itulah, lahirnya kitab Tanwirul Qulub fi Mu`amalati 'Allamil-Ghuyub, satu kitab yang menyentuh tentang pokok-pokok akidah, fiqh Shafi'i, dan tasawwuf. Beliau meninggal dunia di Kaherah pada tahun 1331 Hijrah bersamaan 1914 Masihi. Semoga Allah merahmati ruhnya.

    [5] Taqlid - Pandangan Ulama I

    [6] Rujuk [3]

    [7] Di mana Allah?

    [8] 'Ilmu usul al-Fiqh oleh Sheikh Abdul Wahhab Khallaf, dicedok dari The Reliance of Traveller oleh Sheikh Nuh Ha Mim Keller, halaman 23.

    ---

    Jalan-Jalan

    1) Kokka... Mengapa Disyirikkan?
    2) Sejarah bandar Tarim, Yaman. Ep 1 | Ep 2 | Ep 3



    History of Tarim: Part 1
    ¶ Teruskan membaca entri ini »

    Mat Saleh 'Alim

    04 Disember 2006 • 7 Komen
    Sheikh Abdul Hakim Murad (SAHM) [1] pada muqaddimahnya menyentuh tentang mentaliti pendakwah-pendakwah Islam sepanjang zaman. Beliau memberikan contoh binaan-binaan masjid yang dibina ketika zaman permulaan dakwah Islam. Masjid-masjid di Jawa, China, Balkan, bahkan di Melaka mempunyai identiti yang unik. Mengapa? Kerana semua masjid-masjid berkenaan seperti Masjid Demak dan Masjid Agung Xi'An di China mempunyai identiti tempatan.

    xian mosque
    Masjid Xian di wilayah Shaanxi, China, telah dibina semasa zaman pemerintahan Maharaja Xuanzong (712-756) yang mengepalai Dinasti Tang. Masjid ini terletak di bahagian timur Jalan Sutera (Silk Road).


    Masjid Demak misalnya sarat dengan seni binaan Jawa zaman Majapahit. Di Xi'An pula, masjidnya tidak ubah seperti pagoda! Masjid-masjid yang dibina ini tidak punya kubah-kubah bulat mahupun menara yang tinggi-tinggi seperti di mana-mana negara Arab. Apa yang cuba disampaikan oleh SAHM ialah pendakwah-pendakwah Islam pada zaman dahulu sebenarnya sangat memahami pemikiran, budaya, adat dan identiti penduduk tempatan. Kedatangan mereka bukanlah untuk mengubah identiti masyarakat setempat secara radikal.

    Di Jawa misalnya, kebudayaan mereka masih tebal dengan animisme [2] dan kepercayaan Hindu. Islah dan dakwah mahu pun tajdid bukanlah proses yang radikal atau pun tergesa-gesa. Bahkan pendakwah-pendakwah dahulu seperti Wali Songo [3] di kepulauan Jawa begitu memahami uslub dakwah yang diwarisi daripada Rasulullah sallahu 'alayhi wassalam yang sensitif dengan kefahaman masyarakat setempat.

    Di kalangan Wali Songo misalnya, mereka sendiri menggunakan nama baru bila berhadapan dengan masyarakat, meskipun nama asal mereka rata-ratanya dalam bahasa Arab. Sunan Ampel misalnya bernama Raden Rahmat. Penggunaan nama Jawa beliau adalah untuk menunjukkan kebersamaan beliau dengan masyarakat setempat, satu metodologi yang cukup berkesan dalam lapangan dakwah. Masjid Demak yang dibina oleh Wali Songo ini misalnya mempunyai senibina Jawa yang sama dengan senibina tempatan pada zaman tersebut.

    Secara tidak langsung, kaedah dakwah yang digunakan oleh Wali Songo ini mendekatkan hati penduduk tempatan dengan mereka. Adat-adat mereka yang tidak bercanggah dengan Islam tidak pernah disentuh. Malahan jika ada yang baik ia akan diteruskan tanpa halangan. Contoh terdekat ialah wayang kulit yang asalnya mempunyai boneka-boneka menyerupai manusia. Kisah-kisah yang diceritakan oleh tukang-tukang karut biasanya berkisar tentang epik Ramayana dan Mahabrata Hindu. Wayang kulit merupakan salah satu sumber hiburan masyarakat ketika itu.

    Oleh itu, adalah tidak bijak jika Wali Songo mengambil pendekatan untuk membid'ahkan, mensyirikkan ataupun melabelkan budaya sebegini dengan label yang keras-keras sehingga menjauhkan manusia daripada Islam. Sebaliknya, para pendakwah ini mengubah bentuk persembahan wayang kulit. Karektor dalam wayang kulit 'dicacatkan' sedikit supaya tidak menyerupai manusia sempurna dan plot penceritaannya digubah supaya tidak lagi berkiblatkan kandungan kitab-kitab epik Hindu. Ini antara kebijaksaan dakwah yang seharusnya dicontohi [4].

    SAHM turut membandingkan sikap dan approach dakwah sebegini dengan sesetengah pendakwah yang ada sekarang. Menurut beliau, ramai pendakwah terutama di dunia Barat ini kurang memahami aspirasi dan kebudayaan penduduk setempat. Lebih malang lagi terdapat segolongan daripada mereka yang mempunyai kefahaman yang kabur tentang konsep bid'ah dan sebagainya.

    Hasilnya, mereka terlalu cepat menghukum amalan-amalan tertentu masyarakat yang sebenarnya boleh diterima dalam Islam. Tidak kurang juga golongan yang mendakwa mereka sebagai pendokong Sunnah dan pembawa aspirasi golongan Salaf-as-Soleh. Tetapi berbahasa Inggeris pun masih gagal meskipun sudah tinggal bertahun-tahun di sini [5]. Apa yang terbentuk ialah satu komuniti yang tidak pernah melakukan reach out terhadap bukan Muslim yang berpotensi untuk menerima Islam. Orang Islam yang berhijrah ke UK, kekal dengan kefahaman dan budaya mereka lantas membina tembok besar daripada masyarakat setempat. Tiada usaha dakwah dan tiada kesungguhan untuk menyampaikan mesej Islam. Yang tinggal cumalah pandangan hina dan negatif mereka terhadap golongan bukan Muslim di UK atau Ireland.

    Perkara sebegini tidak seharusnya berlaku. Komuniti Islam tidak kira samada yang menetap atau bermukim di benua ini untuk bekerja ataupun belajar punya tanggungjawab untuk menyampaikan risalah suci sekadar kemampuan mereka. Mengambil posisi dalam politik bukanlah agenda utama umat Islam di Eropah buat masa sekarang. Umat Islam di sini lebih memerlukan usaha dakwah dan pendidikan yang sistematik dari sumber-sumber yang sahih. Bukan daripada golongan pelampau ataupun liberal.

    Dalam masa yang sama SAHM menyatakan kekesalan terhadap reaksi umat Islam yang keterlaluan terhadap sesuatu isu. Contohnya dalam isu karikatur Denmark dan kenyataan Pope mengenai Islam. Tunjuk perasaan atau demonstrasi menurut beliau, bukanlah cara yang paling baik kerana masyarakat bukan Islam di sini tidak begitu ambil pusing tentang mana-mana demonstrasi. Pendidikan dan peningkatan kefahaman Islam adalah satu-satunya cara untuk mengubah persepsi masyarakat bukan Islam terhadap agama kita.

    Beberapa jam bersama beliau bagaikan beberapa minit. Aneh sekali, seorang yang dilahirkan Muslim seperti aku kini belajar dengan seorang British yang dahulunya beragama Kristian. Belajar tentang Islam dan dakwah. Yang lebih aneh, belajar tentang kebudayaan dan sejarah Nusantara daripada seorang mat saleh seperti Sidi Abdal Hakim Murad [6]!

    ----
    Artikel ini ditulis oleh Shafiq Ayman dan ditambah nota kaki ringkas oleh Tawel Sensei. Artikel ini tidak memetik bahagian mukadimah artikel yang asal. Untuk membaca sepenuhnya, sila ke: taimiyyah.blogspot.com

    Sebagai penutup, marilah kita sama-sama berdoa kepada Allah agar merahmati kesembilan-sembilan Wali Songo itu, dan juga para pendakwah Islam lain yang berjaya mengIslamkan nenek moyang kita yang dahulu. Tanpa pendekatan dakwah mereka yang tersangat berhikmah itu, mungkin agama Hindu masih bertapak kuat di wilayah Nusantara ini.



    Nota Kaki

    [1] Artikel ini adalah kesinambungan dari Lawatan Sheikh Abdul Hakim Murad.

    [2] Animisme adalah satu kepercayaan bahawa setiap benda yang ada di sekeliling kita ini mempunyai semangatnya yang tertentu. Contohnya, semangat matahari, semangat angin, semangat tanah dan sebagainya. Dengan memuja semangat-semangat yang tertentu, maka mereka akan beroleh kekayaan dan kemakmuran sepanjang tahun.

    [3] Songo di dalam konteks bahasa Jawa bermaksud sembilan. Sembilan orang Wali Songo itu adalah:
    • Maulana Malik Ibrahim (Sheikh Maghribi)
    • Sunan Ampel (Raden Rahmat)
    • Sunan Giri (Raden Paku)
    • Sunan Bonang (Raden Makhdum Ibrahim)
    • Sunan Drajat (Raden Kasim)
    • Sunan Kudus (Jaa'far Sadiq)
    • Sunan Kalijaga (Raden Mas Said)
    • Sunan Muria (Raden Umar Said)
    • Sunan Gunung Jati (Syarif Hidayatullah)
    [4] Antara kisah lain yang boleh dikongsi bagi menunjukkan betapa berhikmahnya pendekatan dakwah Wali Songo ini adalah berkaitan Sunan Kudus. Sewaktu Sunan Kudus berdakwah, beliau melarang umat Islam dari menyembelih lembu untuk dimakan. Walaupun dalam Islam, lembu adalah haiwan yang halal dimakan, tetapi beliau melarangnya semata-mata untuk menghormati para penganut Hindu yang memuliakan lembu. Malah, beliau juga pernah menambatkan lembu di hadapan masjid bagi menunjukkan betapa pekanya beliau terhadap kepercayaan penduduk tempatan waktu itu.

    Di katakan bahawa sehingga hari ini, masih terdapat beberapa tempat di kawasan Kudus yang mana penduduk Islamnya tidak menyembelih dan memakan lembu. Ini semata-mata bertujuan untuk menunjukkan tanda hormat mereka kepada para penganut Hindu (jangan salah faham pula! Mereka sekadar menghormati penganut Hindu, dan bukannya mereka beriktikad bahawa lembu haram dimakan kerana ia adalah Tuhan bagi orang-orang Hindu).

    Di samping itu, Sunan Kudus juga telah membina Masjid Kudus (juga dikenali sebagai Masjid al-Aqsa dan Masjid al-Manar) di kota Kudus, Jawa Tengah pada tahun 1549. Masjid Kudus mengekalan ciri-ciri kebudayaan tempatan. Contoh paling jelas boleh dilihat pada menara masjidnya yang mengadaptasikan bentuk candi. Dengan kata lain, rekaan dan senibina arkitek masjid ini adalah hasil gabungan seni Islam dan Hindu.

    masjid kudus
    Menara Masjid Kudus yang meminjam bentuk candi.


    [5] Imam Zaki Badawi (meninggal dunia pada 24 Januari 2006) merupakan bekas Imam Masjid Besar London. Beliau sering menekankan betapa pentingnya para pemimpin Islam dan imam-imam masjid di United Kingdom untuk menguasai bahasa Inggeris. Antara masalah utama imam-imam masjid di UK dan Ireland ialah mereka tidak begitu fasih berbahasa Inggeris. Akhirnya, khutbah Jumaat menjadi hambar dan membosankan. Khutbah Jumaat disampaikan di dalam bahasa Arab, walau pun kebanyakkan yang hadir tidak tahu berbahasa Arab. Ketika bulan Ramadan, Masjid Dublin (dikuasai oleh puak 'Salafi') mengadakan ceramah agama setiap hari selepas waktu Asar. Tetapi cukup menyedihkan apabila bahasa Arab digunakan sepenuhnya. 'Salafus soleh' apa namanya kalau begini! Wake up, kamu bukan berada di Tanah Arab!

    [6] Saya juga berasa aneh. Kalian bagaimana?
    ¶ Teruskan membaca entri ini »

    Tragedi Kampung Berembang

    02 Disember 2006 • 13 Komen
    kampung berembang
    Ihsan dari Mymalaysia

    Sebenarnya, saya mahu menulis sesuatu tentang kisah 2 orang missionaries Kristian yang datang ke rumah saya malam semalam. Tapi apabila saya terbaca berita dan menonton video tentang apa yang berlaku di Kampung Berembang, hati saya benar-benar sebak. Apa yang lebih menyedihkan, apabila melihat surau Ar-Rahmaniah di kampung tersebut dirobohkan oleh Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ). Semoga keadilan Allah tertegak di negara Islam Hadhari ini!

    Oh, bagi sesiapa yang melihat isu ini sebagai satu agenda dan konspirasi untuk menjatuhkan UMNO, saya nasihatkan supaya pergi ambil wudhuk, buat solat taubat, dan lepas itu berdoa kepada Allah agar disucikan lagi hatimu. Ini bukan satu konspirasi. Tetapi ia adalah soal kemanusiaan, soal keadilan, dan juga soal toleransi pemerintah-rakyat.

    Di saat negara-negara maju seperti UK dan US berusaha keras bagi mengurangkan rakyat yang homeless, kita di Malaysia, semudah itu menjadikan rakyat yang home kepada homeless.


    Surau yang dirobohkan.


    Keluhan seorang makcik.


    ---
    JALAN-JALAN

    Kampung Berembang Humanitarian Appeal
    ¶ Teruskan membaca entri ini »